Música Temprana

Misa Criolla
info over bestellen
© FOPPE SCHUT
Foppe Schut

La Huída (De Vlucht)
Motetten, villancico’s en de Misa Criolla van Ramírez

Música Temprana o.l.v. Adrián Rodrigues Van der Spoel

Tomás Luis de Victoria Super flumina Babylonis | Aleph. Ego vir lamentatie | Nisi Dominus
Mario Conde Apachita | Anoniem Iyaî Jesucristo processie
Juan de Vega Bastán Tota pulchra es Maria
Juan de Araujo Pues mi Rey ha nacido en Belén | Ruiseñor que en blandas armonías villancico’s
Ariel Ramírez La Huída (uit ‘Navidad Nuestra’)
Ariel Ramírez Misa Criolla
 

Met Exodus als thema besteedt Musica Sacra dit jaar natuurlijk bijzondere aandacht aan wat we tegenwoordig wereldmuziek noemen. Die bestond al vroeger, toen bijvoorbeeld West-Europese muziek vermengd raakte met de inheemse van Latijns-Amerika. Música Temprana is daarin een specialist en maakt elk concert tot een waar festijn, getuige de geestdriftige publieksreacties bij eerdere passages van dit gezelschap in het festival. 

In Tomás Luis de Victoria’s dubbelkorige psalmmotet Super flumina Babylonis uit 1585 staat de Babylonische gevangenschap symbool voor vele vormen van onderdrukking. Bijna vier eeuwen later bracht het Tweede Vaticaans Concilie de volkstaal ook in de Latijns-Amerikaanse eredienst. Hiervoor componeerde Ariel Ramírez zijn Spaanstalige Misa Criolla, een aanstekelijke mix van volksmuziek en het katholieke ritueel, die al gauw zijn weg vond naar een groot publiek.

Hij schreef de Misa als dank voor de hulp die hij kreeg toen hij begin jaren 1950 door Europa trok om het publiek in kleine zaaltjes kennis te laten maken met het unieke van Zuid-Amerikaanse ritmes. Een kracht die de Misa Criolla tot een onweerstaanbaar spektakel maakt.

Voor belangstellenden van satellietpartner Cultuurcentrum Hasselt zet het festival graag een gratis bus in. Deze bus vertrekt om 15.45 uur vanaf Cultuurcentrum Hasselt. Wegens concertvoering op locatie wordt er niet in drankjes voorzien. Tickets inclusief busreis boekt u hier.