Opening exposities

Beeldende kunst
opening exposities.PNG

Gedurende het festival zullen er verschillende exposities te bezichtigen zijn. Op deze pagina meer informatie hierover. 

I.
Expositie Joep van Lieshout 

The Caretakers
Theater aan het Vrijthof: Louis Derlon Foyer

Veel van de beelden van Joep van Lieshout (1963) verwijzen naar christelijke of religieuze thema’s, in een poging de fundamentele waarden van het menselijk bestaan te tonen. Zo produceerde hij met zijn Atelier van Lieshout tijdens de lockdown een grote hoeveelheid sculpturen met als onderwerp de kruisafname en het laatste avondmaal. Hij bouwde daarmee onder andere voort op zijn werk The Caretakers uit 2005, dat gedurende het festival in Theater aan het Vrijthof te zien zal zijn. Het is een beeld vervaardigd uit glasvezel, zwart van kleur, bestaande uit drie figuren, die tezamen een soort van piëta vormen, zinnebeeld ook van compassie of barmhartigheid.
 

Deze expositie is te bezichtigen van vrijdag 15 t/m zondag 17 september gedurende de openingstijden van Theater aan het Vrijthof.
 

II.
Expositie festivalbeelden 

Studenten Vormgeving/Visuele Communicatie aan Maastricht Institute of Arts, Zuyd Hogeschool
Theater aan het Vrijthof: Louis Derlon Foyer

Dit is de vijfde editie van Musica Sacra waarvoor studenten van de afdeling Vormgeving/Visuele Communicatie van Zuyd Hogeschool ontwerpen hebben gemaakt waarin ze het festivalthema verbeelden. Het winnende ontwerp en daarmee het beeld van deze editie van Musica Sacra is gemaakt door Sanne Heijnen (grafische vormgeving), Niambi Perez (illustratieve vormgeving), Ankie Mulders (grafische vormgeving) en Biël Went Bosch (film). 

Naast het winnende ontwerp krijgen ook alle andere ontwerpen een plaats in de expositie in Theater aan het Vrijthof.

De opening wordt gegeven door Jacques Giesen.

Toelichting op het festivalbeeld:
"Het eerste dat ons te binnen schoot bij het begrip barmhartigheid was: 
gehoor geven aan een ander. 
Daarom zochten we naar een metafoor voor horen en luisteren. 
Zo kwamen we al snel op een schelp. 

De schelp staat voor het luisteren naar anderen 
en als je goed kijkt dan lijkt de schelp op een oor. 
Ook wilden we de muziek symboliseren, het genre dat zo belangrijk is in dit festival. 
De muziek hebben we vormgegeven door geluidsgolven in de schelp 
en een geluidswaas om de schelp heen te plaatsen. 
De felle kleuren spatten bijna van de poster en trekken zo direct de aandacht. 

Aan de zeven werken van barmhartigheid voegen wij er nog eentje toe: 
blauw en groen staan voor het nieuwste en achtste werk van barmhartigheid:
‘Laat ons barmhartig zijn voor ons gemeenschappelijk huis’, de natuur. 
Daar zal iedereen zich in kunnen vinden."

Sanne Heijnen
Niambi Perez
Ankie Mulders 
Biël Went Bosch
 

Deze expositie is te bezichtigen van vrijdag 15 t/m zondag 17 september gedurende de openingstijden van Theater aan het Vrijthof.

 
III.
Fototentoonstelling Bianca Sistermans
De Eenzame Uitvaart
Theater aan het Vrijthof: Componistenkamer

In het werk van Bianca Sistermans komen fotografie en literatuur steeds samen. Een verwevenheid die op allerlei manieren tot uitdrukking komt: van schrijversportretten tot het aangaan van nauwe samenwerkingen met schrijvers, en projecten waarin haar foto’s het uitgangspunt vormen voor andere verhalen.
In Nederland en België sterven jaarlijks tientallen mensen in volstrekte eenzaamheid. Een groep dichters schrijft speciaal voor deze overledenen poëzie. Sistermans ontmoette deze dichters van ‘De Eenzame Uitvaart’ en portretteerde hen met haar analoge Hasselblad. 

Deze portretten worden getoond in Theater aan het Vrijthof, als onderdeel van het programma op zaterdagmiddag (12.30 uur) in de Andrieskapel, verzorgd door dichter Joris van Casteren, coördinator van ‘De Eenzame Uitvaart’.


Deze expositie is te bezichtigen van vrijdag 15 t/m zondag 17 september gedurende de openingstijden van Theater aan het Vrijthof.
 

IV.
Juul Sadée - Ikatan 
Een expositie van kunstwerken in textiel, hout, terra cotta en audio/video
Klooster Hoogcruts (Hoogcruts 47, Noorbeek)

Sinds 2013 werkt interdisciplinair beeldend kunstenaar Juul Sadée samen met een groep mensen uit de Molukse gemeenschap van Maastricht. De kunstwerken die zij maken, dienen als middel om aan de hand van diverse thema's een proces van gesprek en onderzoek op gang te brengen, zo ook voor Musica Sacra.

De Molukse geschiedenis van kolonisatie, immigratie, integratie, discriminatie en de vraag 'wat betekent identiteit?', is een blauwdruk voor huidige mondiale kwesties. Jan Pieterszoon Coen werd gesmeekt erbarmen te hebben, toch doodde hij de veertig hoofdmannen van de Molukse Banda-eilanden. Ook George Floyds smeekbede om erbarmen tijdens zijn arrestatie in mei 2020 kreeg geen gehoor.

Het geappliqueerde wandkleed Putidjah, over de geschiedenis van deze 17de-eeuwse vrouw, verhaalt over identiteit, solidariteit en hoe barmhartigheid naar gelang de situatie kan omslaan naar onbarmhartigheid.

Het klooster Hoogcruts biedt onderdak aan onder meer de kunstwerken Kejutan (verwondering), Jiwa (ziel), Ikatan (verbinding), Nusa Ina (moeder eiland) en Kepulauan (archipel). 
 

Een productie van Stichting Moetiara Maloekoe Maastricht, Juul Sadée en Musica Sacra, met ondersteuning van het Vfonds.

Vanuit Maastricht is Klooster Hoogcruts ook te bereiken met ARRIVA buslijn 57 (richting Gulpen via Epen); reistijd circa 30 minuten tot bushalte Hoogcruts/Schilberg.

Deze expositie is verbonden met de muziektheatervoorstelling 'Mengasihani'.